WELCOME TO DIANBIZZCORNER. WE PROVIDE SERVICE AS FOLLOWS WITH VERY REASONABLE AND AFFORDABLE PRICE:-*Half price on Hotel accommodations (2 Room Apartment) at listed Hotel & Resorts * Used yet good quality of clothes. * Used handbag & accessories - Computer service * Bakery * Others Items coming soon*

Followers

Thursday, July 14, 2011

GUEST WRITER - July 2011


Hi there, Remember my post about inviting the Guest Writer to my blog? You can share everything on your life experiences, parenting , way of life etc, and I will select monthly the best post to be published. The selected guest writer will get a special gift from me.

My first Guest Writer is JUSTINAH. The stories title are:-

(HIDUP MESTI DITERUSKAN)



Setelah lebih kurang setengah jam sesi "soal siasat' berkenaan keluarga aku ( habis segala pakcik itu, makcik ini ditanya) berlangsung, aku akhirnya bertanya kepada"pakcik polis" tersebut, "awak siapa?"

"Kamu tidak kenal siapa saya?" Tanya uncle itu.

"Tidak" jawab saya selamba.

" Panggil adik Kamu!"

Dgn malas (Sbb baru bangun tidur) , aku melangkah keluar mencari adik aku yang tentunya tengah melepak dengan jiran kami.

Ganggang telefon bertukar tangan.

" Daddy!" satu patah perkataan yang keluar dari mulut adik aku telah menjawab segala persoalan di fikiran aku.

Itulah, kali pertama aku mendengar suara ayah, sejak 6 thn yang lalu, setelah dia pergi meninggalkan kami adik beradik ketika aku baru berusia 9 thn.

Aku masih ingat lagi mak seperti orang gila membawa kami dua beradik (nasib baik la dua orang saja) kesana kemari mencari ayah. Ketika itu ayah sudah mula jarang balik ke rumah. Kerja-kerja "penyiasatan" giat dijalankan berdasarkan info2 percuma , ke rumah perempuan itu,termasuklah berjumpa dengan bomoh dan semua tu dilakukan dengan harapan untuk mendapatkan kembali ayah.

Namun akhirnya, ayah tetap pergi meningalkan kami tanpa nafkah satu sen pun!!. Cuma rumah kuaters (atas nama ayah)yang ada untuk kami. Mak pasrah. Demi anak2, mak "BANGUN" dan bekerja keras dengan gaji seorang cashier dan promoter untuk membesarkan kami.

Walaupun tidak dilimpahi dengan kemewahan, kami bertiga hidup bahagia. Setiap hujung minggu, kami akan ke Gaya Street, Segama dan Wisma Merdeka. Ah.. rindunya saat itu.

Bila aku menginjakkan kaki ke alam kolej dan universiti, mau tak mau aku terpaksa tebalkan muka untuk menghubungi ayah. (kenapa tebal kan muka?? .Patut dia yang tebal muka kan??)Apa lagi kalau bukan duit poket. Duit simpanan mak sudah mula "menipis". mak sudah kurang mampu untuk memberikan duit poket untuk aku yang jauh di perantauan (duit PTPTN masih dalam proses)

Kalau ikutkan hati yang penuh dendam, memang aku tidak ingin hendak menghubunginya! Aku benci dia! Sebab dia membiarkan Mak menanggung segala Beban.

Zahirnya, aku sudah boleh menerima ayah tapi batinnya dendam itu masih ada.. Ntah la..

Untuk Emak, jasa mak memang tidak ternilai!. bangga dengan Mak yang tabah membesarkan kami berdua. Aku akan buktikan bawaha Agama bukan penghalang dalam ikatan tali kekeluargaan.

Sebagai wanita, kita tidak tahu apa yang bakal terjadi esok.. bukan nak menghasut tapi sebaik-baiknya sediakan payung sebelum hujan- Pesanan seorang wanita yang bagi aku telah berjaya mengharungi segala keperitan hidup tanpa seorang lelaki bernama SUAMI, - MAK kesayangan aku.

Semoga semua perkhawinan akan berkekalan selama-lamanya, AMIN.


Dian Notes: I agree with her word on what ever happened , life must go on. Not many woman nowadays have courage as Just beloved mother. We are born with so many potential and positive person will always try to provide their love with love even from bad experiences. For single mother out there, don't give up! because Allah Swt (God) is always Great than our Greatest problem,. Love your child and treat them as Amanah Dari Allah. For those who wrong to you, forgive them since forgiveness is the best medicine.


Who will be my next Guest Writer? Hantar karya anda sekarang..:D Remember, sharing is Caring.

12 comments:

  1. Naaa.. kena published sdh my cerpen... thanks Nora. Nnt sia promo lg utk kau k.. :)

    ReplyDelete
  2. Best gia cerpen kau hehe..btw, hadiah mau kasi macammana? nanti kau buzz sia in case we can meet mana-mana during office week hehe. Senang lagi bagi by hand..:D

    ReplyDelete
  3. actually kan ko pnya bookmark tercicir. Baru mau post ni ari.. hahahah... kita betukar nnt yg 29th la.. ok ka?

    ReplyDelete
  4. alala saya pun lupa sudah pasal tu bookmark hehe. Bah buli ja bah 29th lah tukar -tukar k..:D

    ReplyDelete
  5. Nice story from just..Yes life must go on......

    ReplyDelete
  6. wah siok baca ni..deii mcm sa mau tulis cerpen pula ni

    ReplyDelete
  7. Hi Beaty, di alu-alukan hantar karya..:D Sharing is Caring bah gia hehe..:D

    ReplyDelete
  8. Hi Mama Shinta,

    Memang touching.. and motivational too..:D

    ReplyDelete
  9. I'm still young, haven't married yet tapi having a quite long relationship with current boyfriend. Sometimes, i feel phobia bila baca or dgr this kind of story. It makes me feel like bagus no need to get married, if the guy leave me then how am i going to raise my future children without a husband? T.T

    ReplyDelete
  10. Hi walk the walk,thank you for droping by....:-)), I think a long relationship will allow you to know better on your boyfriend attitude..so it will be no problem for you to decide either he is the perfect one for for you or not. At the same time, there is couple who change after married..therefore all of us , must understand that falling in love is easy to do, but keeping the love alive..need courage and patient everyday. It's up to us to make the love blossom or not, we decide. So o worries...:-p

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...